Vlaanderen gaat in de toekomst zelf de trajectcontroles op de gewestwegen financieren, zodat die er sneller kunnen komen. Dat zegt minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
Hij kondigt meteen ook 20 nieuwe controle-trajecten aan per jaar.
Waar er de afgelopen jaren systematisch nieuwe trajectcontroles bijkwamen op de autosnelwegen, bleef het op de gewestwegen vrij stil. Vorig jaar kondigde minister van Mobiliteit Weyts al 26 locaties aan waar hij graag een trajectcontrole wilde, maar dat bleek moeilijker dan gedacht.
Tot nog toe was het namelijk de Vlaamse overheid die samen met de steden en gemeenten besliste over de trajectcontroles op de gewestwegen. En ook de financiering werd mooi tussen beide niveaus verdeeld.
"Dat veroorzaakt vaak discussies over de financiering en de locatie", zegt de minister. "Ik wil af van het getreuzel en zal de trajectcontroles volledig naar mij toetrekken."
In de toekomst zal de Vlaamse regering dus beslissen over de plaats van trajectcontroles op de gewestwegen en zal ze die ook voor 100 procent betalen.
"We merken dat de controles goede resultaten boeken op vlak van verkeersveiligheid en het aantal ongevallen", zegt Weyts. "Vandaag heb je die enkel op autosnelwegen, terwijl er op gewestwegen verhoudingsgewijs meer slachtoffers vallen."
Dit jaar plant Weyts al zeven nieuwe trajectcontroles op gewestwegen. Vanaf volgend jaar zouden er elk jaar twintig moeten bijkomen. (vrt)
Beelden NNieuws : korpschef Luc Smeyers politie Neteland bij een ANPR-camera in Grobbendonk.